Wandelroute Balatonmeer: Balatonalmadi wandelen via Felsoors naar Csopak

In dit artikel twee wandelroutes in de regio Noord Balatonmeer, 1 route van Balatonalmadi naar  Felsoors en 1 route van Felsoors naar Csopak, welke ook in een gelopen kan worden

Wandelroute Balatonmeer

Wandelroute Balatonmeer: Balatonalmadi wandelen via Felsoors naar Csopak

Wandeling Balaton-Almádi – Felsoors picknikplaats

We stappen uit bij het busstation van Balaton-Almádi. We lopen het park in richting het balatonmeer tot we bij het informatiebord komen waar men zich even kan oriënteren en wat tevens het beginpunt van de route is. We volgen de blauwe piramideroute. We lopen een stukje en steken dan de parkeerplaats van de coop supermarkt over, steken de straat over en lopen rechtdoor een zeer stijle weg naar boven (Szent Imre Herceg Utca). Blijf tot aan de toren steeds de blauwe piramideroute volgen, de weg tot aan de toren gaat het steeds naar boven het laatste stuk met de kilató hegyi utca. Vanaf  de Wesselény toren heeft men een mooi uitzicht over het heuvelachtige landschap van Balaton-Almádi en omgeving en over het Balatonmeer. We vervolgen onze route door de Batthyany.L.utca omhoog, de weg ter hoogte van de uitkijktoren. Volg voorlopig de okergele piramideroute. Na de bospaden gaat men rechtsaf de Pinty Utca in, we volgen nog steeds de okergele pyramideroute. Aan het einde van deze straat gaan we linksaf na 10/15 meter rechtsaf steeds de gele route volgen.

Deze straat gaat over in de Matyás Király utca die we ten einde lopen we gaan rechtsaf het bos in, we volgen nog steeds de gele pyramideroute. We volgen in het bos de gele route tot deze links naar boven gaat, wij doen dat niet maar volgen het hoofdpad rechtdoor. We passeren een zijpad naar rechts waar we een ronde toren zien van de watermaatschappij, wij lopen een heel eind rechtdoor. Bij de eerste mogelijkheid gaan we naar boven, bovenaan rechtsaf. We komen dan aan een groot open veld waar we linksaf gaan en zo langs de bosrand lopen. We passeren een omheind bomenveld en blijven het hoofdpad omhoog volgen dat links aanhoudt. Blijf dit hoofdpad  wat na een poos rechts afbuigt volgen. Bij volgende zijweg rechtdoor links aanhouden aan de linkerkant komt een open veld, we lopen tot bij de wildspeurtoren aan de rechterkant van het pad. We gaan rechtdoor, blijf steeds het pad volgen op den duur buigt dit linksaf aan de linkerkant direct achter de bossen staat een wildtoren, bij deze toren gaan we rechtsaf en volgen het pad draaien mee naar links aan de rechterkant is dan een groot open veld. Loop langs de bosrand en ga na 200/300 meter rechtsaf, aan de linkerkant is een wijngaard. Ga aan het eind van dit pad linksaf.

Bij de de tweede mogelijkheid naar rechts (hier staat een gele paal) gaan we naar rechts. Steek rechtdoor het open veld over via een klein padje blijf aan de overzijde het pad volgen. Aan de linkerkant ligt het kerkhof van Felsoors. Ga aan het eind van het pad linksaf tot bij de weg. Hier steken we over en lopen over de stoep naar beneden tot aan de eerste zijstraat naar rechts (Hóvirág utca). Hier gaan we in en we lopen langs onderen tot we aan onze linkerkant pichniktafels en banken zien, het eerste deel van de route zit erop. Hier kan men heerlijk uitrusten en genieten van een lekkere picknik.

Wandeling Felsoors-Csopak

Vanaf de picknikplaats loopt men nog een klein stukje de helling af naar beneden en gaat dan linksaf we volgen deze weg tot aan het eerste bospad links wat we in gaan, het Malomdal in. We volgen het hoofdpad en houden steeds het riviertje aan onze rechterzijde. We gaan richting het dorpje Lovas. In het bos staan houten borden met afbeeldingen en informatie over de flora en fauna van dit gebied. Aan het einde van het plusminus twee en een halve kilometer lange bospad gaat men links een grintpad op en als men op de verharde straatweg komt dan gaan we ook links. Deze straat volgen we tot na het speeltuintje en gaan dan rechts een straat in. Tegenover huis nummer 12 gaan we een graspad in wat aangegeven staat met de blauwe route op een houten omheiningspaal. We volgen dit pad, gaan over het bruggetje en blijven rechtdoor lopen, als we op de verharde weg komen gaan we nog steeds rechtdoor.

We volgen Öröghegyi Út en lopen al maar rechtdoor de weg volgend. Deze weg gaat na een behoorlijke afstand over in de Mandulás Út. Ook nu lopen we steeds rechtdoor, aan het einde van de Mandulás Út houden we links aan, het gaat dan naar beneden.Beneden aan de linkerkant staat een bank om even te rusten en rechts is een waterpomp waar men zijn handen kan wassen of het drinkflesje kan vullen met lekker koel water. We lopen langs de waterpomp verder en gaan enkele tientallen meters verder linkaf de Vincellér Út in op weg van het kleine wijndorp Paloznak met zijn ongeveer 350 inwoners naar het volgende iets grotere wijndorp Csopak. We blijven deze wijnweg steeds volgen, langs de weg staan borden waarop veel informatie wordt gegeven over de wijnbouw en de wijnsoort Olasz risling, helaas is de informatie alleen in het Hongaars.  We lopen langs de wijngaarden en genieten tevens van het mooie uitzicht op het prachtige Balatonmeer.

Aan het einde van de Vincellér Út draaien we met een bocht de Kishegyi Út in, we volgen nog steeds de blauwe wandelroute. Ook deze straat blijven we steeds volgen, we naderen reeds het dorp Csopak, het witte kerkje van het dorp is te zien aan de linkerzijde. We lopen steeds rechtdoor als we aan het einde komen bij een grotere straatweg door het dorp slaan we linksaf, we steken de straat over en gaan op de stoep verder. We passeren een ijssalon waar men tevens koffie met gebak kan gebruiken. We lopen aan de rechterkant van de straat nog steeds over de stoep verder, we steken de rijweg over tot bij de bushalte aan de rechterkant van straat gelegen. We wachten hier op de bus die ons richting huis zal brengen.