De Mariazellerbahn: smalspoorbaan de Mariazellerbaan van Sankt Polten naar Mariazell

In de regio Niederösterreich of Neder-Oostenrijk in het oosten van Oostenrijk is een van de modernste smalspoorwegen te vinden: De Mariazellerbahn. Deze smalspoorweg gaat vanaf Mariazell in de bergen naar Sankt Pölten, dat in de vlakte ligt.

De Mariazellerbahn

De Mariazellerbahn: smalspoorbaan de Mariazellerbaan van Sankt Polten naar Mariazell

Ik heb een tijdje geleden meerdere stations van de Mariazellerbahn bezocht toen ik op een boerderij in Niederösterreich of Neder-Oostenrijk op vakantie was. Ik heb niet met de Mariazellerbahn meegereden vanwege het slechte weer, het was namelijk steeds flink bewolkt en erg mistig, maar ik heb van het nieuwe station Laubenbachmühle en van de treinen wel enige foto’s gemaakt. Er is in Laubenbachmühle ook een nieuwe remise voor de treinen en een tamelijk grote, nieuwe onderhoudsplaats en werkplaats gebouwd.

Vanwege mist en laaghangende bewolking hen ik van de hoger gelegen stations Puchenstuben en Winterbach geen foto’s gemaakt, omdat alles door de weersomstandigheden onzichtbaar was.

De Mariazellerbahn is belangrijk voor de bewoners

De Mariazellerbahn is voor de mensen die langs de lijn wonen zeer van belang is, maar hiernaast is de smalspoorweg ook van grote waarde, want het voor de regio een heel belangrijke, zo niet de belangrijkste, toeristentrekker is. Er is de laatste tijd veel aan gedaan om de smalspoorweg te moderniseren, het station van Laubenbachmühle is daar een goed voorbeeld van. Dat station ziet er zo modern en goed uit dat het bijna een station zou kunnen zijn voor de Franse snelheidstrein, de TGV.

Mariazellerbahn

Het traject van de Mariazellerbahn en de stations

Vanuit Mariazell komt de Mariazellerbahn uit de bergen, die later overgaan in heuvels, en gaat de vlakte in naar Sankt Pölten. Tot en met Sankt Pölten zijn er na het vertrek uit Mariazell nog 25 stations. De smalspoorweg slingert door het landschap en is een lust voor de ogen. Langs de lijn kan men de meest uitzonderlijke kunst- en bouwwerken zien en mede om deze vele bouw- en kunstwerken is de Mariazellerbahn de smalspoorweg die hij nu is. Er kwam in 2010 een enorme ommekeer in de geschiedenis van de Mariazllerbahn, omdat Niederösterreich die spoorbaan toen overnam en dit had een modernisering ten gevolge.

Al de stations van de Mariazellerbahn

Hier volgen alle stations vanaf Mariazell tot Sankt Pölten op een rij:

Mariazell, Mitterbach, Erlaufklause,  Wienerbruck-Josefsberg,  Annaberg,  Gösing, Puchenstuben, Winterbach, Laubenbachmühle, Boding, Frankenfelsen, Schwarzenbach an der Pielach, Loich, Schwerbach, Kirchberg an der Pielach, Steinschal-Tradigist, Steinklamm, Rabenstein an der Pielach, Mainburg, Hofstetten, Kammerhof, Weinburg, Klangen, Ober-Grafendorf, Sankt Polten Alpenbahnhof en Sankt Polten Hauptbahnhof.

smalspoorbahn

De cijfers en getallen van de Mariazellerbahn

  • Het gehele traject van de Mariazellerbahn werd in 1907 geopent.
  • Het hoogteverschil tussen Mariazell en Sankt Pölten is 617 meter..
  • De langste tunnel in het traject is 2369 meter lang.
  • Het langste viaduct is 37 meter hoog en 113 meter lang.
  • Het smalspoor heeft een breedte van 760 mm.
  • In Gösingtunnel is het hoogste punt van het traject, op 891,6 meter.
  • De smalspoorweg is langs meerdere rivierdalen gebouwd, om percies te zijn, het Pielachtal, het Salzatal, het Traisental en het Erlauftal.
  • De beslissing voor het bouwen van het eerste deel van de Mariazellerbahn werd al in 1853 genomen.
  • De bouw van dit deel begon pas in 1895.
  • De bovenleiding werd tussen 1907 en 1911 aangebracht.
  • Na de aanleg hiervan werden nieuwe, elektrische locomotieven besteld.
  • Door de goede behandeling en het goede onderhoud van deze locomotieven komt het dat ze vandaag de dag nog steeds rijden, en dat is een wereldrecord.

Liefhebbers van treinen willen deze baan graag zien

De Mariazellerbahn is zeker de moeite waard voor liefhebbers van smalspoorbanen, treinen en oude stations. Het in Laubenbachmühle gebouwde, nieuwe station is zeer modern en dat is waarschijnlijk ook wel nodig, maar persoonlijk vind ik dat het wel een inbreuk doet op de nostalgie, ik vind de oude stations die er zijn heel mooi en het nieuwe station pas daar dan eigenlijk niet tussen.

 

Bron : http://www.oostenrijknieuws.nl/niederosterreich/de-mariazellerbahn/

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s